私たちは、理学系および工学系の専門的な知識と経験を持つ技術士として、SDGsに関するさまざまな活動を行う方々を紹介し、社会問題の解決に向けて情報発信や議論を行っています。その一環として、持続可能なまちの交通について考えました。
交通は、地域住民の日常的な移動手段であると同時に、観光客を呼び込み地域経済を活性化する重要な役割を担います。しかし、少子高齢化や人口減少が進む地方では、公共交通機関の採算性悪化や利用者の減少が深刻化しており、交通弱者を取り巻く課題も増しています。これに伴い、移動手段の確保と効率化、環境への負担軽減を両立する新しい仕組みが求められています。
私たちは、You Tube番組を制作し、共創チャレンジ「グリーンスローモビリティで地域を元気に!」の活動を紹介することで、グリーンスローモビリティ(グリスロ)を活用した地域課題への取り組みについて考えました。
「グリーンスローモビリティで地域を元気に!」をゲストに迎えた動画チャンネル「共創チャレンジ座談会」は、次のURLを参照してください(日本語のみ)
https://www.youtube.com/watch?v=b5rX9ad1avE

グリスロは、「時速20km未満で公道を走行できる4人乗り以上の電動モビリティ」であり、交通弱者の移動手段としてだけでなく、観光活性化や商業施設の利用者増による地域経済振興にも貢献しています。また、CO2を排出しない移動手段として脱炭素社会の実現に寄与し、環境保全の視点からも有用性が高いと考えています。

4人乗り 7人乗り
出典:環境省HP内の国交省の資料より抜粋(https://www.env.go.jp/content/000234241.pdf)
さらに、グリスロの導入は地域コミュニティの再構築に役立つ可能性があります。低速かつ小型の車両は狭い街中での運用が可能であり、移動の利便性を向上させるだけでなく、地域住民間の交流を促進する効果も期待できます。実際に、グリスロを導入した地域では人々が相互にかかわりを持つ機会が増え、地域の絆が深まる事例が見られています。このように、グリスロは高齢化が進む地域において、移動手段の確保だけでなく、社会的つながりを強化する役割を果たす交通手段として活用が進んでいます。
持続可能な交通手段としてのグリスロを展開することで、安心・安全で賑わいのある「住み続けたいまち」の実現に近づけると考えます。地域の絆とコミュニティ形成を支える新たなモビリティとして、グリスロはこれからの持続可能なまちづくりに不可欠な存在となり得るのではないでしょうか。
日本技術士会近畿本部に興味を持たれた方、ご質問のある方は、以下にお問い合わせください。
技術士は文部科学省の認定資格で、21の技術部門があり、企業、学校のご支援が可能です。
・ご参考ホームページ:部会の専門技術分野をご覧ください。https://www.engineer.or.jp/
共創チャレンジチーム名:TEAM Professional Engineer
共創パートナーチーム名:公益社団法人日本技術士会近畿本部
メール先:公益社団法人日本技術士会近畿本部2025大阪関西万博参画実行委員会
As professional engineers with expertise in science and engineering, we introduce individuals engaged in various activities related to the SDGs and work to disseminate information and foster discussions aimed at solving social issues. As part of these efforts, we have explored ideas for sustainable urban transportation.
Transportation serves as a vital lifeline for local residents, enabling daily mobility while also attracting tourists and revitalizing local economies. However, in rural areas facing declining populations and rapid aging, public transportation systems are becoming financially unsustainable, and the number of users continues to decrease. This has led to a growing range of issues for transportation-disadvantaged individuals. Consequently, new solutions are needed to ensure mobility while balancing efficiency and reducing environmental impacts.
To address these challenges, we produced a YouTube program, introducing the initiative "Revitalize Communities with Green Slow Mobility!" Through this program, we reflected on how Green Slow Mobility (GSM) can be utilized to tackle local issues.
GSM refers to electric mobility vehicles capable of carrying four or more passengers and operating on public roads at speeds of less than 20 km/h. GSM contributes not only as a means of transportation for individuals with mobility challenges but also to the revitalization of local economies by increasing visitor traffic to tourist spots and commercial facilities. Furthermore, as a carbon-neutral mode of transportation, GSM helps advance the realization of a decarbonized society and offers significant environmental benefits.
Additionally, the introduction of GSM has the potential to support the rebuilding of local communities. These low-speed, compact vehicles are ideal for navigating narrow urban roads, enhancing mobility convenience while also encouraging interactions among residents. In areas where GSM has been introduced, there are examples of more frequent exchanges between community members, strengthening local bonds. Thus, GSM serves as a valuable tool for communities with aging populations, not only by providing essential mobility but also by fostering social connections.
By expanding sustainable transportation methods like GSM, we aim to realize vibrant and safe communities where residents feel they want to continue living. As a new form of mobility that fosters local bonds and supports the creation of thriving communities, GSM has the potential to become an indispensable element of sustainable urban development moving forward.
If you are interested in The Kinki Regional Headquarters of The Institutions of Professional Engineers, Japan (IPEJ) or have any questions, please contact us below.
Japan’s Professional Engineer qualification is a national qualification system under the authority of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, and is composed of 21 technical disciplines. We can support companies and schools.
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Co-creation challenge team name: TEAM Professional Engineer
Co-creation partner team name: The Kinki Regional Headquarters of The Institutions of Professional Engineers, Japan (IPEJ)
Email address: The Kinki Regional Headquarters of The Institutions of Professional Engineers, Japan (IPEJ), Participation Committee of Expo 2025 Osaka, Kansai, Japan